تازه ها

مقایسه اپل واچ سری ۵ و سری ۳

مقایسه اپل واچ سری 3 و 5

واحد خبر mobile.ir : از عرضه نسل اول اپل واچ در سپتامبر ۲۰۱۴ پنج سال می‌‌گذرد و در این فاصله چندین ساعت هوشمند از این کلاس به بازار عرضه شده‌اند؛ شرکت اپل چندی پیش Apple Watch Series 5 را رونمایی کرد که در مقایسه با سری ۴ با تغییراتی مثل صفحه‌نمایش همیشه روشن و دو برابر شدن حافظه داخلی روبرو شده است.

با حضور این مدل در بازار، تولید نسل پیشین این رده یعنی اپل واچ سری ۴ متوقف شده و تنها انتخاب‌های موجود به دو مدل سری ۵ و سری ۳ محدود شد. اپل واچ سری ۳ پس از این تغییر حالا با قیمت پایین‌تری در بازار عرضه می‌شود و شاید به همین علت بیش از همیشه با سری ۵ مقایسه می‌شود؛ از همین رو در این مطلب با در کنار هم قرار دادن این دو مدل به مقایسه آن‌ها پرداخته‌ایم.

مقایسه اپل واچ سری 5 و سری 3

اپل واچ سری ۳ در سپتامبر ۲۰۱۷ و همزمان با رونمایی از آیفون X معرفی شده و نگفته پیداست که دو سال اختلاف زمانی آن با سری ۵، به تفاوت‌های متعددی مابین این دو دامن می‌زند که افزایش ابعاد صفحه‌نمایش، بهبود باتری و حضور حسگرهای جدید بخشی از این تغییرات به شمار می‌روند. در جدول زیر به صورت خلاصه به تفاوت‌های اصلی این دو ساعت اشاره شده است و در ادامه نیز تفاوت‌های اصلی آن‌ها با جزییات بیشتری تشریح شده‌اند.

طراحی: بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش، تنوع در رنگ

اپل از سال گذشته و زمان معرفی اپل واچ سری ۴ برای اولین بار تغییراتی را در طراحی اسمارت‌واچ‌های این شرکت اعمال کرد که این طراحی بدون تقریبا در سری ۵ نیز تکرار شد و بدین‌ترتیب به تفاوت‌های مشخصی در طراحی این مدل با سری ۳ می‌توان اشاره کرد. اولین تغییر در این بخش به اندازه صفحه‌نمایش این دو مدل باز می‌گردد که از ۳۸ و ۴۲ میلی‌متر در سری ۳ حالا به ۴۰ و ۴۴ میلی‌متر در سری ۵ افزایش پیدا کرده و در زمینه وضوح تصویر نیز همانطور که در جدول بالا می‌توان مشاهده کرد با ارتقاء قابل ملاحظه‌ای روبرو می‌شویم.دیگر تغییر در زمینه طراحی به جنس بدنه دستگاه باز می‌گردد؛ جایی‌که سری ۳ با جنس بدنه آلومینیومی و در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری تولید می‌شود اما در نسخه آلومینیومی سری ۵، رنگ طلایی نیز به این ترکیب افزوده شده و سه جنس متفاوت دیگر یعنی فولاد ضد زنگ، تیتانیوم و سرامیک نیز برای این ساعت قابل سفارش هستند. طول و عرض دستگاه طبیعتا با توجه به تغییر اندازه صفحه‌نمایش با افزایش روبرو شده اما در زمینه ضخامت شرایط متفاوت است و در حالی‌که سری ۳ از ضخامت ۱۱.۴ میلی‌متری بهره می‌برد، این میزان در سری ۵ به ۱۰.۷۴ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

اپل واچ سری ۵، ساعت سنگین‌تری نسبت به سری ۳ محسوب می‌شود و در حالی‌که نسخه‌های ۳۸ و ۴۲ میلی‌متری GPS سری ۳ به ترتیب ۲۶.۷ و ۳۲.۳ گرم وزن دارد این وزن در نسخه GPS آلومینیومی سری ۵ در سایزهای ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری به ترتیب ۳۰.۸ و ۳۶.۵ گرم است. البته این حداقل وزن در هر دو سری محسوب شده و نسخه‌های بزرگ‌تر و Cellular از یک سو و ورژن‌های دارای جنس متفاوت از سوی دیگر، وزن این ساعت را افزایش می‌دهند تا جایی‌که نسخه سرامیک ۴۴ میلی‌متری سری ۵ به عنوان سنگین‌ترین عضو این خانواده، ۴۶.۷ گرم وزن دارد.

بدین‌ترتیب با توجه به ابعاد متفاوت این دو ساعت، انتخاب مابین این دو در زمینه طراحی بیش از همه چیز به اندازه مچ افراد و ملاحظات دیگری مثل وزن بستگی خواهد داشت البته همانطور که در ادامه خواهیم دید، تفاوت‌های ظاهری تنها بخشی از نقاط تمایز این دو ساعت را تشکیل می‌دهند و با در نظر گرفتن موارد فنی و قیمت، شاید انتخاب‌ کاربران تغییر کند.

ویژگی‌ها: جایی برای درخشش ECG

ساعت‌های نسل سه و پنج اپل در استفاده‌های عادی و پایه‌ای تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و هر دو مثل قبل، نوتیفیکیشن‌های آیفون را دریافت کرده و داده‌های مرتبط با فعالیت‌های فیزیکی کاربران را به نمایش می‌گذارند؛ تفاوت مابین این دو در برخی امکانات خاص و جدید نهفته است که در صدر آن‌ها باید به نمایش نوار قلب یا ECG در واچ ۵ اشاره کرد. با کمک این ویژگی با دنبال کردن ضربان قلب، می‌توان به وضعیت این عضو حیاتی بدن پی برد و موارد مشکوک به بیماری را پیش از بروز به کاربر اطلاع داد. دیگر گزینه کاربردی و جذاب در این سری ۵ که پیش از این در سری ۴ نیز حضور دارد، گزینه تشخیص افتادن یا Fall Detection است که که با به‌کارگیری شتاب‌سنج و ژیروسکوپ جدید سری ۵، دقت بالاتری داشته و در صورت تشخیص سقوط کاربر از ارتفاع، می‌تواند به‌صورت خودکار با اورژانس تماس بگیرد.اپل واچ سری ۵ امکان روشن ماندن صفحه‌نمایش به صورت دائم (Always-On) را ارائه می‌کند که با فعال بودن آن، برای مشاهده زمان، اعلان برنامه‌ها و برخی موارد دیگر، نیازی به ضربه زدن روی صفحه، برای روشن شدن آن وجود ندارد. حضور قطب‌نما در اپل واچ سری ۵ دیگر ویژگی جدید این ساعت نسبت به مدل دو سال پیش است و به عنوان آخرین ویژگی متمایز این مدل نیز باید به فیدبک لرزشی حاضر در Digital Crown (دکمه دایره‌شکل جانبی دستگاه) اشاره کرد که در سری ۳ جایی ندارد.

با وجود این نکات جدید اگر همچنان فکر می‌کنید که این موارد اولویت‌های شما محسوب نشده و بیش از همه چیز به ساعت هوشمندی برای دنبال کردن فعالیت‌های روزانه، نمایش ضربان قلب و اتصال به گوشی موبایل در زمان دور بودن از آن نیاز دارید، اپل واچ سری ۳ به خوبی پاسخگوی شما بوده و احتمالا نیازی به هزینه بالاتر برای اپل واچ سری ۵ نخواهید داشت.

– دوام باتری: حفظ رکورد در هر دو مدل

اپل با وجود آنکه از صفحه‌نمایش بزرگ‌تری برای سری ۵ استفاده کرده و ویژگی‌های جدیدی مثل ECG و Fall Detection، طبیعتا به مصرف بالاتر باتری در این مدل منجر می‌شوند اما هنوز دوام باتری این ساعت را مشابه سری ۳ یعنی ۱۸ ساعت اعلام کرده است. باتری حاضر در واچ سری ۳ یک نمونه ۱.۰۷ وات ساعتی‌ست که با احتساب ولتاژ ۳.۸۲ ولتی، ظرفیت ۲۷۹ میلی آمپر ساعتی را نشان می‌دهد. این ظرفیت در نسخه ۴۴ میلی‌متر اپل واچ سری ۵ به ۱.۱۲۹Whr می‌رسد که با ولتاژ ۳.۸۱۴، ظرفیتی معادل ۲۹۶mAh دارد. با وجود آنکه احتمالا بخش بزرگی از دوام مناسب نسل پنج اپل‌واچ به ظرفیت بالاتر باتری آن تعلق دارد اما نباید از نقش پروسسور جدید دو هسته‌ای S5 این مدل نیز غافل شد.بدین‌ترتیب در صورتی که دوام باتری اولویت اصلی شما را تشکیل می‌دهد، ظاهرا تفاوتی مابین سری ۳ و سری ۵ در این زمینه نبوده و هر دو با یک بار شارژ احتمالا برای یک روز کامل نیازی به شارژ مجدد نخواهند داشت.

– ارتباطات: ارتقاء در بلوتوث، حفظ GPS+Cellular

امکان تماس و مکالمه که اولین بار در اپل واچ سری ۳ ارائه شده طبیعتا علاوه بر این مدل در سری ۵ نیز حضور داشته و این ساعت نیز می‌تواند مستقل از آیفون، برای دریافت و برقراری تماس به‌کار گرفته شود. هر دو مدل همچنین در دو نسخه مستقل GPS و GPS+Cellular ارائه می‌شوند و از این بابت نیز تفاوتی مابین آن‌ها وجود ندارد. بلوتوث نسخه ۴.۲ سری ۳ حالا به نسخه ۵ ارتقاء پیدا کرده اما وای‌فای تک بانده ۱۱n در هر دو مدل به قرار گذشته است.

در این بخش نیز اختلاف خاصی مابین سری ۳ و سری ۵ دیده نمی‌شود و هر دو در زمینه ارتباطی، عملکرد نسبتا مشابهی را از خود نشان می‌دهند.

– حافظه: ارتقاء دو تا چهار برابری

در حالی‌که اکثر قریب به اتفاق ساعت‌های هوشمند دیگر برندها از نمونه‌های مجهز به Wear OS گوگل گرفته تا ساعت‌های اختصاصی سامسونگ و هواوی، حداکثر ۴ تا ۸ گیگابایت حافظه داخلی را ارائه می‌کنند، این رقم در اپل واچ سری ۳ در نسخه عادی، به ۸ گیگابایت و در نسخه مجهز به ارتباطات سلولی، به ۱۶ گیگابایت می‌رسد. در سری ۵ اختلاف مابین دو نسخه عادی و سلولار برطرف شده و هر دو مدل این سری از ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برند. حافظه بیشتر به خصوص در نسخه‌های عادی این دو ساعت مشهودتر بوده و اختلافی چهار برابری را نشان می‌دهد که شاید برای بسیاری از کاربران ارزش هزینه بالاتر را داشته باشد.

– قیمت: اختلاف ۲۰۰ دلاری
اپل واچ سری ۵ در نسخه عادی فاقد ارتباطات سلولی با قیمت پایه ۳۹۹ دلار برای بدنه آلومینیومی عرضه می‌شود و حداقل قیمت آن برای نسخه‌های فولاد ضد زنگ، تیتانیوم و سرامیک نیز به ترتیب، ۶۹۹، ۷۹۹ و ۱,۲۹۹ دلار است اپل همزمان با معرفی این سری، ضمن متوقف کردن تولید سری ۴، قیمت سری ۳ را نیز کاهش داده و به ۱۹۹ دلار رسانده است. قیمت پایه نسخه Cellular سری ۵ برابر با ۴۹۹ دلار بوده و سری ۳ مجهز به ارتباطات سلولی نیز حداقل با قیمت ۲۹۹ دلار عرضه می‌شود.

با توجه به موارد اشاره شده، نگفته پیداست که اپل واچ سری ۵، اسمارت‌واچی پیشرفته‌تر با امکانات بیشتر و گزینه‌های متنوع‌تری‌ست که با صفحه‌نمایش بزرگ، حافظه حجیم ۳۲ گیگابایتی و سنسورهای ECG و Fall Detection نگاه خریداران را به خود جلب می‌کند از سوی دیگر اما شرایط در سری ۳ نیز چندان نابرابر نیست و اگر به اندکی بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش و قابلیت‌هایی مثل گرفتن نوار قلب و روشن ماندن صفحه‌نمایش چندان اهمیت نمی‌دهید، این ساعت نیز امکانات راضی‌کننده‌ای مثل GPS، اتصال ۴G LTE و امکان تماس، بدنه ضد آب تا عمق ۵۰ متری و گزینه پرداخت Apple Pay را ارائه می‌کند و درست مثل سری ۵، به سیستم‌عامل پیشرفته watchOS 6 مجهز شده است.

منبع: mobil.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.