تازه ها

پژوهشگران کلینیک کلیولند: اپل‌واچ دقیق‌ترین گجت پوشیدنی در سنجش ضربان قلب!

امروزه ابزارهای پوشیدنی زیادی را می‌توان در بازار پیدا کرد که قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب را داشته و در نتیجه یک ابزار تناسب‌اندام نیز به شمار می‌آیند. البته با توجه به حساس بودن مقوله پزشکی و سلامت، مطمئنا افراد به دنبال دیوایسی خواهند بود که در نوع خود بیشترین دقت را داشته باشد، در غیر این صورت داشتن پوشیدنی‌هایی که اطلاعات نامطمئن را نشان می‌دهند چه فایده‌ای خواهد داشت؟ از طرفی کمپانی اپل همواره از قابلیت‌های اپل‌واچ در زمینه تناسب اندام یاد کرده و آن را یکی از امتیازات این دستگاه برای فروش می‌داند، به ویژه اخیرا که اپل‌واچ سری ۲ به بازار آمده است. در این میان، جدیدترین خبرها در زمینه پوشیدنی‌ها نیز بر این مطلب صحه می‌گذارند.

apple watch seriers 2

نتایج پژوهش عده‌ای از محققان در کلینیک کلیولند (Cleveland) — واقع در شهر کلیولند در ایالت اوهایو آمریکا — که یکی از مهم‌ترین مراکز درمانی در ایالات متحده به شمار می‌رود، نشان می‌دهد که ظاهرا اپل‌واچ، از لحاظ سنجش ضربان قلب، در بین سایر پوشیدنی‌های موجود در بازار بیشترین دقت را دارد.

یافته‌های این پژوهش در روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶ (۲۱ مهر ۱۳۹۵) به صورت آنلاین در ژورنال علمی JAMA Cardiology منتشر شد. اندازه‌گیری ضربان قلب نقشی اساسی در فرمول محاسبه تعداد کالری‌هایی که یک فرد در حین فعالیت می‌سوزاند دارد. در این پژوهش ۵۰ نفر از افراد بالغ و سالم به یک دستگاه الکتروکاردیوگرام — که با ارائه نوار قلب، استانداردترین تست برای اندازه‌گیری فعالیت قلب به حساب می‌آید — وصل شده و ضربان قلب همه آنها گرفته شد. پس از آن، ضربان قلب افراد با ۴ گجت پوشیدنی مختلف اندازه‌گیری شد که این ۴ دستگاه عبارتند از: Mio Alpha ،Apple Watch ،Fitbit Charge HR و Basis Peak. برای اطمینان بیشتر، ضربان قلب افراد با استفاده از “ضربان‌سنج سینه‌ای” (chest strap) نیز گرفته شد. در پایان، ضربان قلب اندازه‌گیری‌شده به وسیله ۴ گجت پوشیدنی مذکور و ضربان‌سنج سینه‌ای با ضربان قلب اندازه‌گیری‌شده توسط الکتروکاردیوگرام مقایسه شد. گفتنی است پژوهشگران ضربان قلب افراد حاضر را در سه حالت استراحت، قدم زدن و دویدن آرام روی تردمیل اندازه‌گیری کردند.

fitbit charge hr

Fitbit Charge HR

نتایج پژوهش نشان داد که ضربان‌سنج سینه‌ای با دقت ۹۹ درصد، تقریبا عملکردی مشابه الکتروکاردیوگرام داشته است. تشابه این دو دستگاه در آن است که هر دو تکنولوژی، فعالیت الکتریکی قلب را دریافت می‌کنند. در بین پوشیدنی‌ها، اپل‌واچ با دقتی معادل ۹۰ درصد بهترین عملکرد را نشان داد، اما طبق گفته‌های دکتر گوردون بلک‌برن (Gordon Blackburn)، یکی از پژوهشگران پروژه و مدیر بخش توان‌بخشی قلبی در کلینیک کلیولند، میزان دقت دیگر پوشیدنی‌ها کمتر بوده و به حدود ۸۱ یا ۸۲ درصد هم رسیده است.

پدیده دیگری که در این پژوهش مشاهده شد این بود که هرچه فعالیت‌های بدنی شدیدتر می‌شد، میزان دقت سنجش پوشیدنی‌ها پایین‌تر می‌آمد. دکتر بلک‌برن در این زمینه می‌گوید: «آنچه که ما حقیقتا به آن پی بردیم این بود که تمام دیوایس‌ها در دقیق ضربان قلب افراد در هنگام استراحت بد عمل نکردند، اما هرچه شدت فعالیت بالا می‌رفت، تغییرپذیری بیشتر و بیشتری را شاهد بودیم.» به گفته وی در شدیدترین سطوح فعالیت، برخی از پوشیدنی‌ها به هیچ وجه از دقت برخوردار نبودند.

شکی نیست که اندازه‌گیری ضربان قلب از مچ دست راحت‌تر است، اما این کار هم معایب خودش را دارد. دکتر بلک‌برن معتقد است تمام تکنولوژی‌هایی که ضربان قلب را از مچ دست اندازه می‌گیرند به جریان خون نگاه می‌کنند. برای این منظور بایستی بین سلول‌های حساس به نور — که اصطلاحا photosensing cells نامیده می‌شوند — تماس خوبی برقرار باشد. همانطور که فعالیت بدنی یک فرد شدت می‌گیرد، میزان جهش بیشتر شده و ممکن است بخشی از تماس مورد نیاز از دست برود.

به گفته دکتر بلک‌برن، استفاده از مچ‌بندها برای دنبال کردن روند ضربان قلب برای افرادی که سالم بوده و از بیماری خاصی رنج نمی‌برند مانعی نداشته و به احتمال زیاد آنها را در معرض هیچ خطری قرار نمی‌دهد. اما وی در ادامه بر این نکته تأکید کرد که نگرانی اصلی برای آن دسته از بیمارانی است که از مشکلاتی رنج می‌برند که ممکن است این مشکلات با شدت یافتن فعالیت بدنی و نشان داده نشدن ضربان صحیح قلب به علت خطای دستگاه وخیم‌تر شود.

apple watch seriers 2

در حالی که اپل تاکنون درباره پژوهش انجام‌شده در کلینیک کلیولند اظهار نظر نکرده، نمایندگان کمپانی Fitbit طی بیانیه‌ای به شرح زیر، یافته‌های پژوهش مذکور را زیر سؤال برده و از محصول خود دفاع کردند:

« ردیاب Fitbit قرار نیست دیوایس‌های پزشکی باشند. برخلاف ضربان‌سنج‌های سینه‌ای، ردیاب‌های مچی به راحتی جای خود را در زندگی روزمره پیدا کرده و برای اینکه اطلاعاتی جامع‌تر از سلامتی عمومی و گرایش‌های تناسب‌اندامی را در اختیار قرار دهند، می‌توانند تا چندین روز بدون نیاز به شارژ مجدد (در قیاس با شارژ در هر چند ساعت یک‌بار)، به طور مستمر ضربان قلب را نشان دهند.»

واضح است که Fitbit در این بیانیه عمر چند روزه باتری در دیوایس‌های خود را به رخ کشیده و با مقایسه آن با عمر چند ساعته باتری دیوایس‌های دیگر، آشکارا به اپل‌واچ طعنه می‌زند. در ادامه این بیانیه آمده است که تست‌های انجام‌شده توسط Fitbit حاکی از آن است که میزان دقت گجت‌های تناسب اندام این کمپانی ۹۴ درصد بوده و به بیان دیگر حاشیه خطای آن حدود ۶ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.